Om begær og kærlighed

I artiklen i Information skelner Badiou markant mellem begær og kærlighed:

”Mens begæret fokuserer på den anden, og altid på en fetichistisk måde og på bestemte objekter som bryster, balder og pik, fokuserer kærligheden på den andens væsen, på den anden, som bevæbnet med sit væsen er brudt ind i min tilværelse, der derfor bliver forstyrret og omarrangeret…”

Begæret fokuser på den anden og bestemte objekter, siger han, og rører dermed ved den primære anke overfor begær, som man kan have: man føler sig som et objekt, der bruges til at tilfredsstille den andens (egoistiske) begær. Nogle gange kan det i sig selv være frækt, men hvis samlivet kun byder på den form for samvær, kan man opleve, at kærligheden fordufter.

Om kærligheden siger Badiou, at den fokuserer på den andens væsen, som bryder ind i ens tilværelse og ændrer og forstyrrer tingene, i og med der skabes en fælleshed. Man kan opleve, at det især er den ene der braser ind og fylder med alle sine problemer og hele sit væsen. Så vil man efterhånden opleve, at kærligheden fordufter.

Når den ene fylder med sit væsen og derefter fylder den anden, og så fylder den ene igen, og de to væsener slynger sig omkring hinandens begær, og kroppene følger det ene intense åndedræt, og så det andet og så det ene igen, og man involverer sig hver for sig og sammen, favner den andens problemer, giver plads til forstyrrelsen og det væsen, der kom med den, ja, så kan kærligheden gro.

Det lyder nemmere end det er. Og som Badiou siger i interviewet mangler vi redskaber til at tackle hedonismen efter 1968, hvor moral og seksualitet blev frakoblet hinanden, begæret kom i højsædet, siden sat på et internet, der bugner af seksuelle fristelser og mødesteder, ja senest et datingsite, der tilbyder affærer til gifte personer for at få spænding i hverdagen. Når man oven i det kobler, at mennesker udvikler sig livet igennem og derfor hverken kan give eller modtage kærlighed på samme måde, når de er 18, som når de er 70, ja så står det klart, at vi behøver nye redskaber til at rumme den anden og hele hans væsen,  så den kærlighed vi længes efter dybt i vores sjæle kan vokse mellem sjæle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *